Eurocommercial buys part of C4

Utvecklingen av C4 Shopping har pågått i tio år. Nu går projektet in i en ny fas med uppförandet av de fyra byggnader som utgör C4 Shopping. I detta skede har ägarna till C4 Shopping valt att söka samarbete med erfaren aktör inom handelsfastigheter. C4 Shopping har haft förmånen att välja samarbetspartner vilket har lett till att Eurocommercial Properties köper del av C4 Shopping.

– Vi ser fram emot att få vara partner i C4 Shopping. Med vår projekterfarenhet från utbyggnader av våra andra handelsplatser kan vi bidra till att göra C4 Shopping till en av Sveriges bästa externa handelsplatser, säger Martin Bjöörn, chef för Eurocommercial Properties i Sverige.

Eurocommercial äger åtta marknadsledande handelsplatser i Sverige, bland annat Bergvik i Karlstad, Grand Samarkand i Växjö och Ingelsta Shopping i Norrköping. Företaget har för andra året i rad, och för tredje gången på fyra år, utsetts till Årets fastighetsägare av handelsfastigheter.

– Eurocommercial är den bästa tänkbara samarbetspartnern i utvecklandet av C4 Shopping, säger Pär Frankenius, styrelseordförande i C4 Shopping. Tillsammans ska vi fortsätta arbetet med att utveckla Kristianstad och C4 Shopping till sydöstra Sveriges största och bästa handelsplats. Den befintliga projektorganisationen och uthyrningsarbetet kommer att fortsätta drivas på ett oförändrat sätt.

C4 Shopping omfattar cirka 60 000 kvm handelsyta fördelat på drygt 100 butiker inom mode, sport, fritid och dagligvaruhandel. Den första etappen med bland annat City Gross öppnar hösten 2017. Grand Opening av köpcentret är planerat till hösten 2018. I en sista etapp uppförs de sista två byggnaderna för volymhandel. Hela området är certifierat enligt BREEAM, branschens ledande miljöklassning.

– Vi som levt med projektet under lång tid känner att med vi med Eurocommercial som ny partner nu kan ge Kristianstadregionens handel en rejäl vitamininjektion, som långsiktigt stärker Kristianstad i den starka konkurrens som råder med andra regionala handelsstäder i södra Sverige, säger Pär Frankenius.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pär Frankenius, C4 Shopping Holding

par@c4shopping.se