Junkyard is sold to Varner in Norway

Junkyard byter ägare: Varner tar över efter Frankenius Equity.

Nu är det klart att Skandinaviens största nätbutik för street fashion byter ägare, från Frankenius Equity till Varner. Affären innebär att Junkyard kompletterar den norska koncernens breda utbud av attraktiva varumärken som exempelvis Bik Bok, Carlings, Cubus, Dressmann, Levis Store, Urban och Volt.

Junkyard har utvecklats till en ledande e-handelsaktör inom street fashion. Med framgångsrik online-närvaro i Norden och expansion på stora marknader som Tyskland och Frankrike har omsättningen ökat från 238 miljoner SEK (2014) till 335 miljoner (2018). Antalet besökare på nätet har ökat från 11 till 30 miljoner årligen. Bidragande till framgången är även en flagship store i Stockholm, lyckade samarbeten med affiliates och influencers, samt flera uppmärksammade "collabs" med heta varumärken som exempelvis Fila, Umbro, Ali Boula, Dickies och Helly-Hansen.

"Det känns mycket bra att kunna lämna över till en äkta industriell köpare. Bröderna Varner är hängivna klädhandlare med bevisad fingertoppskänsla, stor kunskap och ett imponerande nätverk av fysiska butiker. Tillsammans med Junkyards kompetens inom e-handel blir det en perfekt match. Vi är övertygade om att Junkyards starka expansion förstärks ytterligare," säger Paul Frankenius, ägare och grundare till Frankenius Equity.

För mer information:

Sara Bergström, CEO Frankenius Equity