Paul Frankenius talks about the acquisition of Gina Tricot

Boråsprofilen berättar om köpet av Gina Tricot: "Vi var inte färdiga”

Frankenius Equity gick i höstas från att vara delägare till att bli majoritetsägare i Gina Tricot. I en stor BT-intervju berättar Paul Frankenius om bakgrunden till förvärvet och om sina styrkor som person, något han helst undviker att tala om.

– Jag är som bäst när jag är med andra, säger han.

Det är tomt i brödhyllan i frysen hemma hos Paul Frankenius. Favoritbageriet i Fritsla har stängt på grund av pandemin.

– Det är katastrof, vi har inget bröd. Deras surdegsbröd med vallmofrön brukar vi skära i skivor och lägga i frysen, säger han.

BT har tidigare berättat att han väntar på sin tredje njurtransplantation och om oron att tillhöra en riskgrupp under pandemin.

– Så som ni andra lever under pandemin har jag levt i många år. Den här delen med distans är inte en så stor omställning för mig som det är för många andra.

Nyligen fick han sin andra vaccinationsspruta och är därmed fullt vaccinerad. I väntan på att hitta en njure som passar går han på dialys. Efter två njurtransplantationer är det dock lättare sagt än gjort. Ett 20-tal personer i hans närhet har anmält sig som donatorer, men passar inte.

– Jag när ändå förhoppningen att hitta en, säger han och förklarar vilka möjligheter det finns med allt ifrån avlidna donatorer till utbytesprogram.

Även om samtalsämnet är personligt och tungt är det inte svårt att skifta fokus. Paul Frankenius är transparent och samtidigt eftertänksam i samtalet. Tanken var att den här intervjun skulle ägt rum för flera månader sedan när det stod klart att hans bolag, Frankenius Equity, blev ny majoritetsägare av Gina Tricot, efter att ha varit en mindre delägare. Anledningen att Nordic Capitals sålde sitt innehav var en omstrukturering av fonderna där konsumentvaror inte var en del av strategin. Ellos Group, som också ägdes av Nordic Capitals, såldes 2019 till den belgiska modekoncernen FNG. Med tanke på att Paul Frankenius hoppat av uppdrag som styrelseordförande för Sparbanken Sjuhärad på grund av sin njursjukdom är det lätt att ställa sig frågan varför hans bolag går in och blir majoritetsägare i Gina Tricot. Är det för hans passion och engagemang i Borås eller vad är grejen?

– Att Gina hade sålts till någon helt utomstående såg inte vi som något alternativ, vi var inte färdiga med Gina, det finns mycket kvar att ge, säger han.

Paul Frankenius beskriver samtidigt hur Frankenius Equity inte är något investmentbolag som bara jobbar lokalt. Inte heller bara med mode, även om han för många är känd från modebranschen.

– För oss är Gina intressant mer ur ett branschperspektiv än ett geografiskt. Gina hargått från att vara en butikskedja till att bli ett starkt modevarumärke med en stark position till den yngre kvinnan.

Som kvinna går det att känna igen sig i varumärket han beskriver, oavsett om man är yngre eller inte. Idag finns Boråsföretagets kläder på betydligt fler plattformar än deras egna efter att ha intagit en ny typ av varumärkesposition.

– Där ser vi en stark potential. Det blir ofta så att nordiska varumärken blir väldigt nordiska och präktiga, men Gina passar internationellt och det är en viktig drivkraft för mig.

Vad är dina styrkor i ett företag som Gina tricot?

– Vi är 1 550 medarbetare och jag är bara en av dem. Det jag hoppas jag är bra på är att rekrytera ledningen och vi har en stark ledningsgrupp idag med fem kvinnor och fyra män.

Han utvecklar svaret och berättar att hans erfarenheter från många olika typer av modeföretag har gjort det lättare att se var Gina Tricot ska vara, och inte.

– Jag tror det är ganska vanligt att gubbar i min ålder som leder företag hoppar på det som känns som ”flavour of the day”, vilket gör att det kan bli lite ryckigt.

I takt med att intervjun glider mer in på hans personliga egenskaper och styrkor blir eftertänksamheten tydligare. Han gillar inte riktigt att framhäva sig själv. Efter en stund kommer det. Han berättar att han kan få saker att hända och är en visionär som tidigt tittar på förändringar.

– Men jag har aldrig gjort något helt själv. Allt jag gjort har gjort, oavsett om det handlat om företag eller välgörenhet, har jag gjort i grupp. Jag är en typisk flockmänniska. Jag är som bäst med andra.

Vidare beskriver han att kollektivet och gruppen betyder mycket för honom. Som BT skrivit har Paul Frankenius skänkt en en hel del pengar för olika ändamål Senaste iraden var miljonbidraget, ihop med parhästen Joakim Hedin, till skulpturen Devil Whirls Hans välgörande intressen är det han helst vill prata om. När han gör det är han både engagerad och samtidigt lågmäld

– Människans grymhet mot djur stör mig väldigt mycket. Och vårt överutnyttjande av haven.

När vi kommer in på familj och det privata berättar han tacksamt hur hans år i modebranschen har skapat många vänskapliga band han inte skulle haft annars.

– Modebranschen är väldigt tolerant och kreativ och du möter många människor som kanske inte är skurna enligt de mest konventionella stenarna. Det tycker jag är väldigt berikande i livet.