Sandryds is sold to Båstadgruppen

Frankenius Equity avyttrar Sandryds Group, en av landets ledande aktörer inom lättare arbetskläder och profilkläder. Ny ägare är Båstad-Gruppen.

Frankenius Equity har ägt Sandryds sedan 2006. Under den tiden har bolaget nått en ledande position på den snabbt växande marknaden för lättare arbetskläder och profilkläder. Sandryds Group erbjuder ett fullskaligt sortiment under två starka varumärken, South West inom lättare arbetskläder och Smila för arbetskläder inom hälsa och omsorg.

Affären genomförs i ett skede då marknaden för lättare arbetskläder växer och konsolideras för att möta ökande efterfrågan och tuffare krav från kundsidan. Sandryds är sedan länge branschledande inom hållbarhet och har även skapat en framgångsrik e-handelslösning. Tillsammans med sortimentsutveckling och design har det lett till att Sandryds idag är tvåa på den svenska marknaden för profilkläder. 2018 såldes över tre miljoner plagg med en omsättning på 184 MSEK.

"Att vi nu avyttrar Sandryds ligger i linje med vår strategi att utveckla bolaget för att delta i den större pågående konsolideringen av marknaden”, säger Sara Bergström, VD på Frankenius Equity.

För mer information:

Sara Bergström