SQLI acquires Star Republic

Efter framgångsrikt utvecklingsarbete säljer investmentbolaget Frankenius Equity, Björn Carlson (ordförande) och bolagets operativa ledning, Star Republic – en ledande aktör inom E-com och digital handel.

– Jag är stolt över bolagets fina utveckling, säger Sara Bergström, CEO Frankenius Equity AB. Med franska SQLI som ny ägare går Star Republic in i en ny fas, där vi ser stora möjligheter till synergier på ett antal områden, däribland internationell expansion.

Star Republic har levererat e-handelslösningar till svenska bolag sedan 2003. Företaget har sin bas i Göteborg och har även kontor i Stockholm. På kundlistan finns t.ex. Carlsberg Group, KappAhl, Dustin, NetOnNet, Tele2 och Apotek Hjärtat.

– Med SQLI har vi hittat den ideala partnern för att fortsätta den fantastiska resan vi inledde 2003. Vi tillhör nu en stabil grupp som kommer öppna nya möjligheter för Star Republic och underlätta bolagets fortsatta expansion och tillväxt, säger Mikael Andersson, CEO Star Republic.

– SQLI är ett imponerande företag med erfaren operativ ledning och ett brett tjänsteutbud. Det känns tryggt att lämna över stafettpinnen till en huvudägare med internationell profil och där Star Republic kommer utgöra den nordiska plattformen, säger Björn Carlson bolagets ordförande och partner.

Under de senaste åren har Star Republic genom aktiv ägarstyrning lyft lönsamheten. 2014 togs initiativ att förstärka styrelsen med senior, strategisk och affärsmässig kompetens, vilket bidragit till förbättrad omsättning och resultat. Styrelsen har tillsammans med bolagets ledning genomfört ett antal viktiga och resultatförbättrande initiativ vilket förstärkt verksamheten som expanderat kraftfullt de senaste åren.

SQLI med bas i Paris är en ledande aktör inom digital transformation. Gruppen omsätter nära 2 miljarder kronor och har 2 000 anställda vid 15 kontor i sju länder. Bland bolagets kunder finns t.ex. Airbus, Nespresso, Microsoft, Pernod Ricard, Panasonic, Shell och L'Oréal.

I affären har SQLI förvärvat 100% av Star Republic, varefter de operativa ägarna valt att återinvestera i en minoritetspost i det nya bolaget. Frankenius Equity som varit med och grundat Star Republic, väljer samtidigt att lämna Star Republic tillsammans med Björn Carlson.

För mer information, kontakta:

Sara Bergström